RecenzjeGolla: Zraniona tożsamość

Redakcja7 minut temu
Wspomoz Fundacje

Książka Die Deutschen und ihre verletzte Identität (pol. Niemcy i ich zraniona tożsamość. Jak uwolnić się od traum przeszłych pokoleń) Gabriele Baring porusza niezwykle wrażliwy temat związany z tożsamością narodową Niemców. 

Autorka bada wpływ traumy historycznej na współczesne pokolenia, szczególnie w kontekście II wojny światowej, winy zbiorowej oraz relacji między narodową dumą a obciążeniami historycznymi. Gabriele Baring stawia pytanie, dlaczego wielu Niemców odczuwa trudności w odnalezieniu zdrowej, pozytywnej relacji z własną narodową tożsamością.

Korzenie problemu

Autorka analizuje historyczne wydarzenia, które wpłynęły na Niemców, w tym traumę wojny, podział Niemiec oraz trudności związane z procesem denazyfikacji. Rozdział poświęcony jest mechanizmom przenoszenia traum między pokoleniami i ich wpływowi na indywidualne życie ludzi oraz kształtowanie społeczeństwa. Baring szczegółowo omawia współczesne wyzwania, z jakimi boryka się społeczeństwo niemieckie, m. in. napięcia między poczuciem winy a dumą narodową. Droga do uzdrowienia – w ostatniej części książki autorka proponuje sposoby na uwolnienie się od ciężaru przeszłości i budowanie nowej, zdrowej relacji z własną tożsamością.

Zraniona tożsamość

Gabriele Baring argumentuje, że niemiecka tożsamość pozostaje „zraniona”, co wynika z braku otwartej rozmowy o przeszłości oraz nieumiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Jej zdaniem, tylko poprzez akceptację historii i pracę nad indywidualnymi oraz społecznymi traumami Niemcy mogą osiągnąć wewnętrzny spokój i pełne poczucie przynależności narodowej. Książka dotyczy niemieckiej tożsamości narodowej, która – według autorki – została „zraniona” przez wydarzenia historyczne XX wieku.

Dziedzictwo winy zbiorowej

Baring analizuje, jak poczucie winy związane z nazizmem i II wojną światową wpłynęło na psychikę kolejnych pokoleń Niemców. Autorka bada, jak doświadczenia wojenne i powojenne są przekazywane emocjonalnie w rodzinach, tworząc ukryte wzorce zachowań. Niemcy, według autorki, zmagają się z brakiem dumy narodowej i konfliktem między chęcią zapomnienia przeszłości a koniecznością jej zaakceptowania.

Perspektywy i metoda analizy

Baring korzysta z interdyscyplinarnego podejścia, łącząc psychologię, historię i socjologię. To również psychologia transgeneracyjna, gdzie kluczowym narzędziem analizy są mechanizmy przenoszenia traum w rodzinach. Baring pokazuje, jak niewyrażony ból wojennych pokoleń wpłynął na emocje ich dzieci i wnuków. Autorka porusza temat społecznej odpowiedzialności za zbrodnie nazistowskie, wskazując na wewnętrzne napięcia między potrzebą wybaczenia a poczuciem kary.

Książka umieszcza analizę w kontekście powojennej historii Niemiec, w tym podziału kraju, denazyfikacji i zmieniającej się tożsamości w zjednoczonych Niemczech. Baring twierdzi, że Niemcy jako społeczeństwo cierpią na kolektywną traumę wynikającą ze wstydu za zbrodnie nazistowskie, traumatycznych doświadczeń wojennych, w tym bombardowań i wypędzeń, nierozliczonych emocji powojennych, takich jak utrata domów czy degradacja społeczna. Autorka przedstawia mechanizm, w którym niewyrażone emocje (strach, poczucie winy, żal) są nieświadomie przekazywane na kolejne pokolenia. Skutkiem tego są problemy emocjonalne i relacyjne w rodzinach, trudności w wyrażaniu narodowej dumy, unikanie tematów historycznych w rozmowach międzypokoleniowych, brak zdrowej tożsamości narodowej.

Choroba i recepta

Według Baring Niemcy jako społeczeństwo nie zbudowali zdrowego stosunku do swojej przeszłości, co prowadzi do odrzucania symboli narodowych, takich jak flaga czy hymn; podziałów wewnętrznych w debacie o patriotyzmie; postrzegania niemieckiej tożsamości jako obciążenia, a nie źródła siły.

Droga do uzdrowienia powinna jej zdaniem polegać na akceptacji historii, uznania przeszłości bez tłumienia ani przesadnego wyolbrzymiania jej skutków, otwartej rozmowie –  międzypokoleniowym dialogu na temat traum i doświadczeń historycznych; budowaniu nowej tożsamości (znalezieniu równowagi między narodową dumą a odpowiedzialnością za historię).

Dogłębna analiza psychologiczna

Autorka z powodzeniem łączy badania naukowe z praktyką terapeutyczną, oferując kompleksowy obraz problemu. Książka konfrontuje niemieckie społeczeństwo z niewygodnymi pytaniami, które są często pomijane w debacie publicznej. Baring nie tylko opisuje problemy, ale również sugeruje konkretne kroki do ich rozwiązania.

W kontekście książki Gabriele Baring Die Deutschen und ihre verletzte Identität niemiecka trauma narodowa jest jednym z najważniejszych wątków, które autorka poddaje dogłębnej analizie. Poniżej omówione są kluczowe aspekty tego tematu.

Korzenie traumy narodowej to zbrodnie nazistowskie i II wojna światowa. Trauma narodowa Niemców rozpoczyna się od ciężaru odpowiedzialności za zbrodnie nazistowskie, w tym Holokaust i ludobójstwo na innych narodach. Po klęsce w II wojnie światowej Niemcy jako naród stanęli przed koniecznością zmierzenia się z wspólną winą zbiorową. Wiele osób, nawet jeśli osobiście nie uczestniczyło w zbrodniach, czuło się odpowiedzialnych za milczenie lub bierne przyzwolenie. Naród musiał zmierzyć się z międzynarodowym napiętnowaniem i utratą szacunku w oczach świata. Po zakończeniu wojny trauma została pogłębiona przez wydarzenia związane z wypędzeniami ludności niemieckiej z terenów Europy Wschodniej (np. Polski, Czech). Wielu Niemców zostało zmuszonych do opuszczenia swoich domów, co wiązało się z brutalnymi warunkami i utratą majątku. Bombardowania miast niemieckich przez aliantów zniszczyły infrastrukturę i pozostawiły miliony ludzi w ubóstwie. Autorka podkreśla, że te doświadczenia były przez lata marginalizowane w debacie publicznej, co uniemożliwiło zdrowe przepracowanie tych traum.

Podział Niemiec

Powojenny podział na NRD i RFN dodatkowo skomplikował proces rozliczania się z przeszłością. W NRD narracja była skoncentrowana na „antyfaszystowskim dziedzictwie”, co często spychało na margines refleksję nad osobistą odpowiedzialnością. W RFN proces denazyfikacji był głęboko niejednoznaczny i często powierzchowny.

Gabriele Baring szczegółowo wyjaśnia, jak niewyrażona trauma wojenna wpływa na kolejne pokolenia Niemców. Po wojnie wielu rodziców i dziadków unikało rozmów na temat ich doświadczeń wojennych. Emocje związane z wojną (np. wstyd, żal, strach) pozostawały niewypowiedziane, ale były intuicyjnie odczuwane przez ich dzieci i wnuki.

Nieświadome przenoszenie wzorców emocjonalnych

Dzieci wojenne, które dorastały w atmosferze milczenia, same zaczęły unikać rozmów o przeszłości, co utrwaliło międzypokoleniowe napięcia emocjonalne.

Poczucie winy bez winy – młode pokolenia Niemców, urodzone po wojnie, często odczuwają niewytłumaczalne poczucie winy za czyny swoich przodków. Strach przed narodową dumą – wychowywanie w atmosferze negacji patriotyzmu sprawiło, że wielu Niemców unika symboli narodowych i rozmów o tożsamości narodowej, postrzegając je jako potencjalne zagrożenie.

Mechanizmy powstawania traumy narodowej

Baring wskazuje na kilka mechanizmów, które pogłębiają niemiecką traumę narodową. Po wojnie wielu Niemców unikało rozmów o zbrodniach nazistowskich i doświadczeniach wojennych, traktując je jako tematy zakazane. Brak przestrzeni na otwartą dyskusję utrwalił poczucie wstydu i winy.

W debacie publicznej trudno było oddzielić rolę Niemców jako sprawców (np. zbrodni wojennych) od ich roli jako ofiar (np. bombardowań, wypędzeń). Ta ambiwalencja dodatkowo utrudniała przetwarzanie traumy. Nacisk innych państw na rozliczenie Niemiec z ich przeszłości wzmocnił napięcie między potrzebą akceptacji winy a próbą odbudowy narodowej dumy.

Skutki traumy narodowej

Niemcy mogą odczuwać chroniczny stres, lęk przed oceną czy problemy z wyrażaniem emocji. Ludzie mają trudności z utożsamianiem się z narodem, który postrzegają jako winny lub zraniony. Niemcy są podzieleni w kwestii interpretacji swojej historii – część społeczeństwa uważa, że należy skupić się na ofiarach wojny, podczas gdy inni kładą nacisk na odpowiedzialność za zbrodnie. Wynika to z obawy przed ponownym powrotem do nacjonalistycznych wzorców z przeszłości.

Wpływ na politykę międzynarodową – Niemcy często starają się unikać konfrontacyjnej polityki, szczególnie w obszarze militarnym, co może być skutkiem zbiorowej traumy wojennej.

Propozycje uzdrowienia

Baring sugeruje, że kluczem do przezwyciężenia niemieckiej traumy narodowej jest otwartość w rozmowach, umożliwienie Niemcom wyrażania swoich uczuć związanych z historią bez osądzania ich. To równowaga między winą a dumą: uznanie zarówno ciemnych stron historii, jak i pozytywnych aspektów niemieckiego dziedzictwa kulturowego.

Międzypokoleniowy dialog  to zaś zachęcanie młodych ludzi do zadawania pytań o przeszłość i odkrywania własnych korzeni. Niemiecka trauma narodowa, jak opisuje Gabriele Baring, jest złożonym i wielopłaszczyznowym problemem, którego korzenie tkwią w wydarzeniach historycznych XX wieku. Książka zwraca uwagę na to, jak brak otwartej dyskusji, milczenie międzypokoleniowe i społeczna presja pogłębiają ten problem. Propozycje autorki, takie jak akceptacja historii i budowanie zdrowej tożsamości narodowej, oferują potencjalną drogę do uzdrowienia zarówno na poziomie jednostek, jak i całego społeczeństwa.

Przenoszenie traumy międzypokoleniowej

Baring szczegółowo opisuje mechanizmy przenoszenia traum narodowych na kolejne pokolenia. To zjawisko, choć głęboko zakorzenione w historii Niemiec, ma uniwersalny charakter i dotyczy również innych społeczeństw, które doświadczyły traumatycznych wydarzeń. Analiza tego mechanizmu w kontekście Niemiec ujawnia jego psychologiczne, społeczne i emocjonalne aspekty. Pierwsze pokolenie, które doświadczyło bezpośrednio wydarzeń II wojny światowej, było narażone na ekstremalne cierpienie, bombardowania, ucieczki, śmierć bliskich i zniszczenie domów.

Po zakończeniu wojny wielu Niemców zmagało się z pytaniem o własną rolę w systemie nazistowskim – aktywną, bierną czy całkowicie pasywną. Aby chronić siebie i swoje dzieci, pokolenie wojenne często unikało rozmów o trudnych doświadczeniach, stosując strategię „zapomnienia” lub tłumienia emocji. Pomimo milczenia, lęki, wstyd czy poczucie winy były intuicyjnie odczuwane przez dzieci – często poprzez niewerbalne sygnały, takie jak napięta atmosfera w domu czy unikanie określonych tematów.

Mechanizm projekcji

Baring zauważa, że wiele nierozwiązanych emocji było „projekcjami” rodziców na dzieci. Dzieci mogły przyjmować role „odkupicieli” (czyli tych, którzy naprawią błędy przeszłości) lub „strażników pamięci” (tych, którzy muszą unikać popełniania tych samych błędów). Takie role prowadziły do konfliktów tożsamościowych u kolejnych pokoleń. Pokolenie dzieci wojny (urodzone w latach 1940.–1950.) charakteryzowała cisza i napięcie emocjonalne. Dorastanie w domach, gdzie przeszłość była tematem tabu, prowadziło do frustracji i poczucia niezrozumienia. Ciężar przeszłości był obecny, ale niedostępny do zrozumienia, co prowadziło do wewnętrznego napięcia.

Pokolenie wnuków wojny (urodzone w latach 1960.–1980.) ma poczucie winy „odziedziczonej”. Młodsze pokolenia odczuwały trudny do wyjaśnienia ciężar moralny związany z niemiecką historią, mimo że osobiście nie były jej częścią. W obawie przed powrotem do nacjonalizmu wiele osób unikało dumy z niemieckiej tożsamości. Brak spójności w odniesieniu do przeszłości prowadził do trudności w budowaniu pozytywnej tożsamości narodowej.

Narzędzia przenoszenia traum

Baring opisuje, jak milczenie w rodzinach stało się jednym z kluczowych mechanizmów przenoszenia traum. Dzieci, intuicyjnie wyczuwając niewyrażony ból rodziców, próbowały wypełnić tę lukę własnymi emocjami, co prowadziło do lęków o niejasnym pochodzeniu, przejęcia nieuzasadnionej odpowiedzialności za przeszłość.

Dzieci często powielały zachowania swoich rodziców, takie jak unikanie trudnych tematów czy tłumienie emocji. Rodzice, nawet nieświadomie, wyrażali swoje emocje poprzez ton głosu, gesty lub sposób reagowania na określone tematy, co wpływało na dzieci. Milczenie o traumach wojennych nie ograniczało się do rodzin, lecz przeniosło się na całe społeczeństwo. Debata publiczna w Niemczech przez dekady unikała rozmów o cierpieniu niemieckich ofiar wojny, co utrwalało atmosferę nierozwiązanych konfliktów.

Ambiwalentny stosunek do historii

Niemcy jako społeczeństwo z jednej strony akceptują odpowiedzialność za nazistowskie zbrodnie, ale z drugiej odczuwają frustrację wynikającą z ciągłego przypominania im o tej przeszłości. W rezultacie część społeczeństwa odrzuca narodową dumę, postrzegając ją jako coś niebezpiecznego lub niezgodnego z ich historią.

Baring proponuje kilka kroków, które mogą pomóc w przerwaniu cyklu przenoszenia traum. To m. in. wyrażanie emocji i dzielenie się doświadczeniami w bezpiecznej przestrzeni, np. podczas terapii rodzinnej lub grupowej, zrównoważona edukacja o historii, która uwzględnia zarówno odpowiedzialność Niemiec za zbrodnie, jak i cierpienia niemieckich obywateli w czasie wojny i po niej. Budowanie pozytywnej tożsamości narodowej pozwala na akceptację przeszłości bez tłumienia jej znaczenia.

Sugeruje też zachęcanie jednostek do samorefleksji i pracy nad osobistymi emocjami związanymi z historią, promowanie zdrowych relacji w rodzinach, które opierają się na otwartości i wzajemnym wsparciu. Przenoszenie traum międzypokoleniowych to złożony proces, który wymaga zarówno indywidualnej pracy emocjonalnej, jak i społecznego dialogu. Gabriele Baring trafnie zauważa, że kluczem do przerwania tego cyklu jest otwartość na historię oraz akceptacja emocji związanych z przeszłością. Jej książka stanowi cenny wkład w zrozumienie tego, jak historia wpływa na współczesne pokolenia i jak można budować zdrową tożsamość narodową mimo trudnego dziedzictwa.

Wypędzenia jako kolektywna trauma

Po II wojnie światowej około 12–14 milionów Niemców zostało wypędzonych z dawnych terenów wschodnich, takich jak Śląsk, Prusy Wschodnie, Pomorze, Sudety i inne rejony Europy Środkowo-Wschodniej. Baring opisuje te wydarzenia jako źródło głębokiej, wielopokoleniowej traumy, na którą składały się strata domów i tożsamości regionalnej. Przymusowe przesiedlenia doprowadziły do zerwania więzi z miejscem, które dla wielu Niemców było „ojczyzną” od pokoleń. Wypędzeni byli świadkami i ofiarami aktów przemocy, takich jak gwałty, głód, niewolnicza praca oraz masowe morderstwa. Przez dekady po wojnie temat wypędzeń był w Niemczech Zachodnich marginalizowany, aby nie kolidował z polityką odpowiedzialności za zbrodnie nazizmu. Nawet ofiary wypędzeń czuły się obciążone zbiorową winą za nazistowskie zbrodnie, co uniemożliwiało otwartą dyskusję o ich cierpieniu.

Autorka wskazuje, że trauma wypędzeń wpłynęła na kolejne pokolenia. Milczenie lub fragmentaryczne wspomnienia dziadków i rodziców na temat wygnania stworzyły „niewidzialne” dziedzictwo emocjonalne. Młodsze pokolenia odczuwają brak zakorzenienia w historii rodziny, mimo że nie doświadczyły wypędzeń osobiście.

Poczucie zbiorowej winy

Autorka analizuje, jak niemiecka tożsamość została naznaczona przez poczucie odpowiedzialności za Holokaust, zbrodnie wojenne i ludobójstwo. Po wojnie niemiecka narracja historyczna koncentrowała się na odpowiedzialności za zbrodnie nazistowskie, co wpłynęło na sposób, w jaki kolejne pokolenia definiowały swoją narodową tożsamość.

Vergangenheitsbewältigung oznacza przepracowanie przeszłości. Baring podkreśla, że proces ten był niezbędny, ale nie zawsze wystarczająco uwzględniał cierpienia niemieckich ofiar (np. wypędzonych). Według autorki, niemiecka narracja historyczna czasem prowadzi do przesadnego identyfikowania się z winą, co uniemożliwia uzdrowienie i budowanie zdrowej tożsamości narodowej. Wiele rodzin nie mówiło otwarcie o udziale przodków w nazizmie lub ich biernej akceptacji systemu, co prowadziło do napięć i poczucia winy w kolejnych pokoleniach. Niemcy często odczuwają sprzeczność między chęcią bycia dumnym z osiągnięć swojego kraju a ciężarem historycznego wstydu.

Dwie strony jednej tożsamości

Baring argumentuje, że niemiecka tożsamość jest ukształtowana przez dwa na pozór sprzeczne doświadczenia. Bycie ofiarą – Niemcy, zwłaszcza wypędzeni, postrzegają się jako ofiary powojennych represji i zbrodni wojennych dokonanych na cywilach. Bycie sprawcą -jednocześnie niemiecka narracja historyczna nakłada na nich odpowiedzialność za zbrodnie nazistowskie.

W przestrzeni publicznej w Niemczech często dochodziło do napięć między upamiętnianiem ofiar nazizmu a upamiętnianiem cierpienia wypędzonych Niemców. Według autorki, podejście do historii często zakładało, że cierpienie wypędzonych jest mniej „ważne” niż cierpienie ofiar nazizmu. Baring postuluje, że uzdrowienie tożsamości narodowej wymaga uznania obu tych doświadczeń. Niemcy mogą zacząć budować zdrową tożsamość narodową, jeśli zaakceptują zarówno rolę ofiary, jak i sprawcy. Otwarte rozmowy o obu aspektach historii – bez tabuizacji jednego z nich – są kluczowe dla przezwyciężenia traum. Gabriele Baring w swojej książce stawia odważną tezę, że zarówno doświadczenia wypędzeń, jak i dziedzictwo nazizmu muszą być uznane jako integralne elementy niemieckiej historii. Podkreśla, że tylko poprzez otwarte przepracowanie obu tych wątków Niemcy mogą uwolnić się od historycznego ciężaru i stworzyć zdrową, zbalansowaną tożsamość narodową.

Różnorodne perspektywy

Książka napisana jest w sposób przystępny, choć głęboko analityczny. Autorka korzysta zarówno z badań psychologicznych, jak i historii, by przedstawić kompleksowy obraz problemu. Styl pisania jest empatyczny, a jednocześnie krytyczny wobec istniejących schematów myślenia.

Baring łączy perspektywy psychologiczne, historyczne i socjologiczne, co sprawia, że jej wnioski są przekonujące. Autorka nie tylko diagnozuje problem, ale także sugeruje rozwiązania, co czyni książkę przydatnym narzędziem w procesie samorozwoju. Książka dotyka trudnych i kontrowersyjnych tematów, których wielu autorów unika. Książka skupia się na specyficznie niemieckim kontekście, co może ograniczać jej zastosowanie do innych społeczeństw. Niektóre wnioski autorki mogą wydawać się bardziej osobistymi opiniami niż obiektywnymi analizami. Książka w niewielkim stopniu uwzględnia alternatywne perspektywy na temat niemieckiej tożsamości.

Znaczenie dla współczesności

Die Deutschen und ihre verletzte Identität to książka, która wnikliwie bada psychologiczne i społeczne konsekwencje niemieckiej historii. Gabriele Baring oferuje ważny głos w debacie o tożsamości narodowej, zachęcając do odwagi w konfrontacji z przeszłością. Mimo pewnych ograniczeń, książka stanowi wartościowe źródło wiedzy i inspiracji dla tych, którzy pragną zrozumieć mechanizmy wpływające na tożsamość pokoleń. Publikacja Baring ma kluczowe znaczenie w kontekście współczesnych debat o narodowej tożsamości w Niemczech. W czasach globalizacji i migracji problem budowania zdrowej tożsamości narodowej jest istotny nie tylko dla Niemiec, ale także dla innych państw o trudnej historii.

Książka może być pomocna dla terapeutów, edukatorów i polityków, którzy chcą zrozumieć głębsze źródła społecznych napięć i lęków.

Notka o autorce

Gabriele Baring jest niemiecką terapeutką i autorką specjalizującą się w pracy nad traumami międzypokoleniowymi. Jej doświadczenie kliniczne oraz zainteresowanie psychologią historyczną skłoniły ją do eksploracji tematyki tożsamości narodowej. Baring angażuje się w popularyzację wiedzy na temat uzdrawiania ran emocjonalnych i kulturalnych, które wpływają na społeczeństwa.

Inne prace autorki to m. in. Die geheimen Ängste der Deutschen – analiza niemieckich lęków i ich korzeni w przeszłości; Trauma und Vergebung: Heilung durch Aussöhnung – książka o procesie wybaczania jako kluczowym elemencie w leczeniu traum; Familiengeheimnisse: Wie die Vergangenheit unsere Zukunft prägt – o wpływie rodzinnych sekretów na życie potomków.

Matthäus Golla 

Gabriele Baring, Die Deutschen und ihre verletzte Identität, Europa Verlag, München 2017, ss. 312.

Redakcja